Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 23: Hellebust-Haugesund (271km)

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet søndag 27. juli , 2014 kl. 00:08

I dag sto vi opp tidlig da vi måtte rekke ferga 09:05 fra Rysjedalsvika. Neste ferge gikk nemlig over 4 timer senere. Så vi var oppe 06;30 og dro avgårde 08:10. Ikke med fulladet bil, men 334km eller ca. 87% burde holde fint.

Dagen i dag bar nok litt preg av transportetappe selv om det var litt å se på innimellom. Uansett kom vi oss til Bergen rundt 12:10 etter å ha tatt to ferge (som vi betalte til sammen 100,- for). Parkering var planlagt i ByGarasjen som har 26 ladeplasser og gratis parkering for elbil. De benytter AutoPass så man må registrere bilen på forhånd i systemet. Det gjorde jeg dagen før ;) Dermed var den ikke «inne» i systemet ennå, men vi fikk også beskjed om å bare trekke billett når vi kjørte inn og bruke «calling» knappen når vi skulle ut.

ByGarasjen er det mest uoversiktlige parkeringshus jeg noensinne har benyttet. Alle ladeplassene på Plan 1 var opptatt så vi lette etter de på Plan 2 som skulle være i rad 14. Vi sjekket radene. 11,12,13,15,16,faen.hvor.er.14?!? Vel, vi fant den til slutt, og alle plassene var fulle. Her trengs flere plasser! Men heldigvis for oss dro en rød Tesla av gårde mens vi var der så da tok vi den plassen.

Det ble en kjapp tur ned til Bryggen for å se på båtene og ta noen bilder.

IMG_2225 IMG_2226

Deretter bar det på nytt slektsbesøk hos min tante og onkel i Fyllingsdalen samt deres barn og barnebarn. Etter et par timers hyggelig sammenkomst satte vi kursen videre sørover. Først via Fana og deretter inn på E39. Ferga gikk selvsagt fra kai i det vi ankom, så det ble 45 minutters ventetid. Null krise når man har iPad og 4G-dekning ;)

På andre siden begynte vi så smått å se oss etter overnatting langs veien men så ingenting. Kjørte både litt på E39 og noen bakveier, men null napp. Vi stoppet derfor og begynte å ringe campingplasser og hytteutleiere vi fant på nett. Men for en gangs skyld var ALT opptatt. Igjen ingen krise, da blir det bare en ny hotellnatt. Vi satset på Haugesund som har godt utvalg av hoteller og ringer først Best Western etter vår gode opplevelse med de i Steinkjer. De hadde dessverre ingen parkering tilknyttet hotellet. De anbefale heller Radisson Blu så da ringte vi dit. Der ble det napp, ledig hotellrom til 790,- og lading skulle fikses.

Vi ankom etter en halvtime og sjekket inn. Ble så bedt om å kjøre rundt på baksiden der det skulle være 3 kontaktet (vanlig 16A) tilgjengelig. Det viste seg å være en strøm»padde» med 3 uttak hvorav det på ett av de alt ladet en BMW i3. Totalt ubrukelig altså, sikringen ville gått i det øyeblikket vi koblet oss på. Jeg så dog en 16A 3-fase på en annen vegg og tenkte å spørre om å bruke den da jeg plutslig fikk øye på en diger 63A 3-fase kontakt. Fra den gikk en skjøteledning bort til et stort partytelt med scene og diverse. Spurte om det skulle brukes og fikk nei til svar. 63A kontakten kunne jeg bare bruke om jeg ville. Heldigvis har jeg med meg overgang fra 63A blått stikk :)

Dermed ble det lading på 32A (som er maks med utstyret jeg har), og det holder lenge siden bilen da er fulladet rundt 07:30 i morgen tidlig. Jeg la også en skjøteleding bort til strømpadda og koblet kjøleboksen på den.

IMG_2227 IMG_2229

Siden vi ankom etter 21:00 var hotellrestauranten stengt så vi måtte finne på noe annet til middag. Heldigvis fantes den en Dolly Dimples i området som mer enn gjerne leverte en pizza til rommet vårt. De hadde dessuten avtale med hotellet så vi betaler maten sammen med rommet i morgen tidlig.

Rommet var forøvrig i 6. etasje med god utsikt, så vi fikk med oss solnedgangen :)

Unnamed-2

I morgen er planen å kjøre til Stavanger og deretter ta fergen inn Lysefjorden til Lysebotn.

Dagens etappe endte på 270.5km, vi brukte 52.9kWh og fikk en snitt på 196Wh/km. Vi dro med 335km og kom fram med 62km etter å ha ladet 33km i ByGarasjen. Vi brukte altså 305km på å kjøre 270.5km.