Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 24: Haugesund-Tonstad (267km)

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet søndag 27. juli , 2014 kl. 23:47

Dagen startet med en deilig hotellfrokost. Nystekte vafler til frokost er alltid digg ;) Etterpå pakket vi den fulladede bilen (383km) og kjørte mot Stavanger. Vi dro vel av gårde rundt 09:30.

Veien til Stavanger består av en masse tunneler, noen broer og en ferge. Ikke spesielt spennende. Når vi kom fram hadde vi en time eller så til overs før vi burde sette kursen mot fergeleiet på Lauvvik. Den benyttet vil til litt sightseeing i Stavanger. Fin by, de har et flott vann liggende omtrent midt i sentrum.

_MG_5078

Deretter satte vi kursen mot Lauvvika, slik at vi skulle være på fergeleiet en god time før ferga til Lysebotn skulle gå kl. 13:55. Vi skulle ta rutebåten som går hele året, en katamaran som tar kun 10 biler. Det går også en turistferge på strekningen, med guiding osv. Den var vi lite interessert i da den driftes privat og derfor ville koste oss en drøy tusenlapp. Rutebåten ville derimot koste kun 144 kroner. En liten forskjell… Rutetidene hadde jeg søkt opp på forhånd, men den siden jeg fant nevnte ingenting om reservering. Det var litt kjipt siden båten viste seg å være fullbooket slik at vi ikke kom med. En etterhvert kjent situasjon på denne ferien. Løsningen ble å fiske opp iPaden og booke plass på dagens andre og siste avgang kl. 16:45. Der var det ennå ledig plass.

Plutselig hadde vi altså 3 timer til overs. Litt mat fristet men tilbudet på fergeleiet fristet ikke. Jeg visste dessuten at det var en rask AC ladestasjon i Sandnes der vi kunne lade litt på 22kW så vi satte kursen dit i mellomtiden. Pga. veiarbeid ble det litt knotete å komme fram men vi fant den til slutt og koblet oss på.

Etter en snau times avslapning i bilen kjørte vi i retning tilbake til Lauvvik og fisket med oss en burger fra Shell på veien.

Denne gangen kom vi selvsagt med, var første bil ombord. Det er ikke gjennomgående bildekk på MS Lysefjord, så alle biler må bakke ombord. En ny opplevelse :)

_MG_5115

Det var også en ganske god hump vi måtte over for å komme ombord så jeg var igjen glad for muligheten til å heve bilen fra skjermen. Luftfjæringen har vist seg å være meget kjekk å ha på Norgesferie.

På båten kunne vi vandre ombord som vi ville under fart, det var dekk nede foran og oppe rundt hele styrhuset. Etter litt regn mens vi ladet var været blitt noenlunde fint igjen og nesten vindstille. Men katamaranen gikk fort og da blåser det alikevel godt på dekk ;)

_MG_5087 IMG_2236

Første attraksjon som ble passert var Prekestolen, den har vel alle hørt om.

_MG_5095

Det var også MYE annet fint å se på, definitivt en av Norges beste fergeturer dette her:)

_MG_5138 _MG_5107

Langs med fjorden dukket det stadig opp tildels veiløse bosetninger som kunne vært tatt rett ut av «Der ingen kunne tru at nokon kunne bu»:

_MG_5122 _MG_5129 _MG_5111

Den ene (Fløli hadde jammen en tannstagsbane med trapp ved siden av også, opp fra en gammel kraftstasjon. Denne trappen har 4444 trinn og er en av verdens lengste. Den leder deg opp hele 740 høydemeter med melkesyre ;) I den gamle kraftverksbygningen er det nå kafé. I en veiløs bygd som anløpes med båt 3-4 ganger i døgnet.

_MG_5130

Etter en fantastisk tur ankom vil til slutt Lysebotn.

_MG_5157

Deretter bar det opp veien mot Suleskard.En vei som med sin vendetunnel og enorme mengde hårnålssvinger faktisk går Trollstigen en høy gang etter min mening.

_MG_5170 _MG_5172

Vel oppe får man en fantastisk utsikt over vilt fjellandskap i alle retninger.

_MG_5175 _MG_5176

Vi prøvde oss på en avstikker opp til et vann men måtte fort stoppe da det fortsatt lå store mengde snø over veien.

_MG_5173

Det sto en engelskmann med bobil inntil der. Han var tydeligvis av den morsomme typen for han ropte «five hours and you can go through» mens hans to små sønner gravde i den enorme snøhaugen med et par små spader ;)

Etterhvert kom vi fram til krysset der vi tok til høyre og ned Sirdalen. En flott dal med masse å se på. Vi ville ha en liten pause og fant en liten avstikker ned til et vann. Utrolig vakkert område og en perfekt teltplass for den som vil telte.

_MG_5179

Lengre nede i dalen fant jeg igjen en foss som måtte sjekkes ut, Dorgefossen. Komplett med jettegryter og alt mulig ;)

_MG_5183 _MG_5185

Etterhvert var klokken blitt mye og vi så oss om etter overnatting. Det fant vi nede i Tonstad, på Tonstadli. Et misjonssenter(!) som leier ut hytter og rom når det ikke drives leiraktiviteter og lignende der. En fint campinghytte av nyere dato til 850,- er helt ok det :)

_MG_5188

Vi kom fram med hele 153km rekkevidde igjen og kommer i morgen til å passere Teslas hurtiglader i Lyngdal. Lading var derfor ikke noe stress, jeg bare koblet meg på en 13A kurs i hytta. 5 meter fra hytta fant jeg forøvrig et blått 63A stikk som vi nok kunne brukt om vi hadde behov for det.

Dagens etappe endte på 266.8km, vi brukte 54.6kW og fikk en snitt på 205Wh/km. Ikke så rart med den svingete og bratte veien opp fra Lysefjordbotn. Vi dro fra Haugesund med 383km og kom fram med 153km etter å ha ladet opp 81km i Sandnes. Vi brukte altså 311km rekkevidde på å kjøre 266.8km.

I morgen går turen via Lyngdal og til Lindesnes fyr :)