Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 21: Bjorli-Rundereim (300km)

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet torsdag 24. juli , 2014 kl. 23:12

Vi startet dagen i strålende vær og med fulladet bil (382km). Avgang ble rundt halv elleve. Første etappe ble ned den vakre Romsdalen, langs Rauma. Det er en flott tur med masse bratte fjellsider, fosser og stryk samt saktegående og glassklar elv innimellom. Vi har dog kjørt der mange ganger før så vi stoppet ikke og tok noen bilder denne gangen.

Deretter bar det opp Trollstigen. Også en tur vi har tatt før, men ikke i Tesla. Det ble ihvertfall en fotostopp ved Stigfossen der jeg skulle prøve meg på litt dronefotografering. Dessverre viste det seg umulig å få låst nok GPS-satelitter med bratte fjellvegger på 3 sider, så dronen ble ganske vanskelig å manøvrere. Med tiltakende antall turister overalt ble det med kun ett bilde (som ikke ble så veldig bra).

DCIM100MEDIA _MG_5006

Vi vurderte å stoppe på toppen men der var det komplett kaos så det droppet vi. Varmt var det også, jeg hadde ikke forventet 25 grader på toppen av Trollstigen…

Veien videre gikk ned til Valldal og videre mot Ålesund og Langevåg, der jeg besøkte graven til mine besteforeldre. Sula kirke i Langevåg har ganske spesiell arkitektur den også, så da ble det et bilde til av en kirke ;)

Etterpå kjørte vi til Sulesund, tok ferga over til Hareid og kjørte videre til Ulsteinvik der vi besøkte min tante og onkel. Slekstbesøk må til når man er i området :)

Etter besøket kjørte vi sørover langs kysten, en ferge til (42 kroner, sammen med den forrige brukte vi 96 kroner på ferger i dag) og ned til Åheim som ligger rett øst for Stad. Der tok jeg en telefon til en hytteutleier jeg hadde sjekket på internett tidligere på dagen og booket en hytte.

Det viste seg å være treff igjen. Bra hytte og super beliggenhet med flott utsikt fra verandaen. Vanlig komfyr på 20A kurs, så bilen blir fulladet over natten på komfyrstikket. Så Rundereim Hytter kan anbefales, prisen på 800,- var også god :)

IMG_5013 IMG_5015

I morgen blir det en tur ut på Stad, også kalt Vestkapp. Deretter setter vi turen sørover langs kysten og satser på å overnatte litt nord for Bergen.

Dagens etappe ble på 299.6km, vi brukte 54kWh og fikk et snitt på 180Wh/km. Vi fikk dessverre ikke utnyttet fallet fra Bjorli til Åndalsnes noe særlig da batteriet alt var fullt. Dermed måtte bremsene for en gangs skyld jobbe litt. Vi dro med 382km på måleren og kom fram med 82km igjen. Altså brukte vi 300km på å kjøre 300km ;)