Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 9: Mørsvikbotn-Sortland (220km)

Kategori: Ukategorisert | 4 kommentarer » - Skrevet lørdag 12. juli , 2014 kl. 21:15

Denne dagen begynte tidligere enn normalt. Nå skulle vi IKKE miste en ferge igjen pga. at den ble full :) Vi sto derfor opp 07:00 og dro av gårde 08:10(!). Det skulle ta 1,5 time å kjøre til ferga som skulle gå fra Skutvik til Svolvær kl. 11:00. Dvs. at vi planla å være på fergeleiet 1 time og 20 minutter før avgang for å være garantert å komme med.  Underveis sa Ann-Mari noe om at det var lørdag og om ferga gikk på samme tid da? Hmm, lørdag alt? Går litt surr i dagene her ;) Sjekker ruta og ferga går 12:15…

Vi ankommer derfor fergeleiet 2,5 timer før avgang og blir bil nr. 9 i køen. Siden ferga skal ta 42 biler er vi ihvertfall garantert plass :)

Forventer egentlig en gammel balje uten salong eller kiosk, ref. siste dagers fergeopplevelser langs Rv17.  Men neida, rene luksusen nå med observasjonslounge en etasje opp fra salongen og kafeteria med godt utvalg av varm mat! Jøss. Og selvfølgelig kom alle bilene med denne gangen, siden vi var tidlig ute…

Klarte også endelig å få ordnet et bilde med oss begge på og fin bakgrunn :)

Ferga gikk ikke direkte til Svolvær men var først innom øya Skrova som har et par-tre hundre fastboende. Meget sjarmerende og koselig øy, synd vi ikke hadde tid til et opphold.

Etterpå bar det raka sporet inn til Svolvær.

Vi hadde god tid så vi tok oss tid til en spasertur og litt shopping i Svolvær.

Svolvær er u-land når det gjelder elbillademuligheter og vi hadde startet dagen med kun 247km på måleren siden vi kun fikk 16A lading over natten. Å kjøre helt frem til Andenes hadde derfor bydd på enkelte utfordringer mhp. mer lading, men hadde latt seg ordne om vi virkelig ville. Men vi fant heller ut at vi kan stå opp tidligere neste morgen og kjøre de 10  milene til Andenes tidlig, der vi har booket hvalsafari-tur fra 10:30. Mens vi er på hvalsafari har en vennlig sjel fra elbilforumet ordnet en 400V trefase-kontakt vi kan lade på slik at bilen endelig blir fulladet igjen. Takk til Odd Bakken :)

På fergen booket jeg derfor en campinghytte på Sortland Camping. Den kostet en tusenlapp og vi fant fort ut at dette er den desidert dårligste dealen mhp. overnatting hittil. Forfallent preg med dårlig planløsning og generelt lav luksus-faktor. Dessuten igjen maks 16A tilgjengelig. Så jeg vil ikke anbefale Sortland Camping sånn sett, men vi får da sovet og dusjet ihvertfall. Dessverre er det dårligere utvalg mhp. overnatting nordover mot Vesterålen enn i selve Lofoten, så det var ikke veldig mye å velge i. Får dog prøve å sjekke plassene litt nøyere fremover. Neste overnatting er alt booket da det må passe med en ferge. Det blir på Senja familie-camping, som ihvertfall på web gir et bedre inntrykk. Vi får se når vi ankommer. Pga. ladingen på Andenes klarer vi oss ihvertfall fint med 16A der. Fulladet bil er kjekt når vi begynner på de lengre strekkene mot selve Nordkapp.

Dagens etappe endre på 219.7km, vi brukte 39.2kWh og snittet ble 179Wh/km. Vi startet med 247km og kom fram med bare 24km igjen pga. mye bruk av AC i løpet av 2,5 timer i fergekø. I morgen tipper jeg vi starter med omtrent det samme på måleren, rundt 250km. Og forhåpentligvis ser vi hval i løpet av dagen :)

Kommentarer

1. Tore Kaiander sier:

Følger med på turen nordover.
    Har dere tenkt dere mot Harstad og ferga over mot Senja. Eller vil dere følge E6 videre?
    Kan også anbefale dere og kjøre mot Malangen og ta den nye tunnelen til Kvaløya. Og derfra til Tromsø. Blir en liten omvei hvis dere har tid.

2. Bernt Hugo Larsen sier:

Ferga fra Harstad til Senja går ikke i 2014 :( Vi hadde tenkt å ta den.

Kan heller anbefale ferga Andenes – Gryllefjord. Så Hamn, kjør videre på 86 så ta av til venstre på 862. Etter første tunell og kommer et nydelig utkikkpunkt på høyre hand. Så følg 862 men ta av ut til Bøvær for å besøke Kråkeslottet. Tilbake til 862 (denne veien går til Tromsø og igjennom.) så til Tungsteinnesset. Der er Norges dyreste eller nest dyreste toalett. Vært å benytte. «Djevelens tanngar» er rett nordom. En kilometer etter på er Ersfjord med ei utrulig deilig sandstrand (eller ei grei fjæra, som vi kaller det). Husøya ligg en grei avstikker fra 862 på vei mot ferga Botnhamn – Brennsholmen. Husøya e kjent fra TV serien «Da damene dro» (dem gikk vel lei). Fra ferga på Brennsholmen er det nesten ingen avstikker å kjøre ut til Sommarøya. Det gjør sæ å være der i midnattssola. Er det sol og varmt så er det ikke mangel på badestrender der. Så følge 862 til Tromsø, stoppe på Jekta Storsenter for å fylle på med 22kW. (Fyll 100% for det e gratis og 300km til Alta.) Så stikk ut av byen, eller sulle litt rundt her, med 862 til fastlandet. Kjør inn på E8. Følg den i 20km og ta til venstre på 91. Ta ferga Breivikeide – Snarby og så Lyngen – Olderdalen. Mellom disse to fergene så passerer du Lyngsalpene. Så er der E6 videre, desverre. Men mye fint og gøy der. Alta skal vist ha 22kW på Rica. (Mene æ å huske.)

• jkirkebo sier:

Det er Andenes-Gryllefjord vi skal ta. Men det blir nesten umulig å ta Botnhamn-Brennsholmen da de ikke er synkronisert på noen måte. Vi vil i så fall ankomme Botnhamn rundt 12 og ferga går 16. 4 timers ventetid er dessverre uakseptabelt så vi kjører nok rundt :(

Men de to fergene på 91 skal vi ta, de går ganske hyppig.

• Bernt Hugo Larsen sier:

I så fall så er det 22kW i Målselv Fjelllandsby. Da å kjøre Tromsø blir en omvei. I så fall så blir det å kjøre til Otern. Ta 868 til Lyngen. Ferga Lyngseide – Olderdalen. Dette for å spare noen kilometer.