Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 12: Bakkeby-Skipsfjorden (415km)

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet onsdag 16. juli , 2014 kl. 00:49

I dag sov vi til vi våknet og tok det med ro på morgenen. Deilig! Vurderte et morgenbad men «strandlinja» nedenfor huset vi hadde leid besto i hovedsak av steiner og tang så jeg droppet det. Vanntemperaturen var dog fullt akseptabel :)

Det bar i vei rundt kl. 11:45 med fulladet bil. Første delmål var Rica hotellet i Alta, der det finnes to stk. 22kW ladestasjoner utenfor. De er også en del av eRoute71-prosjektet. Men dit var det 18-19 mil og en god del veiarbeid så litt tid tok det. På veien kjørte vi over Kvænangsfjellet, en vei som forøvrig er plaget med mye stenging vinterstid pga. dårlig vær. Utsikten på toppen var uansett upåklagelig, så da må det tas bilder.

På vei ned kjørte vi langs en stor bekk/elv som til tider hadde ganske bratt fall og mye stryk så da må jeg ned og titte :)

Underveis til Alta måtte vi to ganger vente 10-15 minutter pga. sprengning. Det er MYE veiarbeid langs denne strekningen nå. Ved ankomst Alta fant vi Rica-hotellet og fikk koblet oss på for litt påfyll. 22kW betyr en ladehastighet på ca. 100km/t. Altså gir en times lading  rekkevidde til 100km kjøring. Langt tregere enn Teslas hurtigladere, men et glimrene lavkost-alternativ når man alikevel kan bruke ventetiden på noe «fornuftig».

Vår «fornuftige» bruk av tid var en tur på Amfi-kjøpesenteret som ligger vegg-i-vegg med Rica :) Ann-Mari fant seg endelig en sprek skinnjakke som passer, og vi inntok lunsj på Peppes Pizza etterpå.

Ved siden av Rica bygges det for tiden også noe som ser ut som det skal bli en kirke, spennende arkitektur i så fall.

Etter 2 timer og 15 minutter var bilen ladet helt opp igjen, og vi dro videre. Vi kunne klart oss uten ladingen i Alta, men da hadde vi kommet fram nesten tomme (og måtte kjørt penere) samt trengt kraftigere lading i løpet av natta. Regelen for elbilkjøring på langtur der det ikke finnes hurtigladere er at man lader når man har muligheten til å lade på en rask tilkobling ;)

Vi begynte så smått å se oss om ok overnatting etter Alta men fant ingenting før Olderfjord der E69 tar av fra E6. Der var det bare noen rimelig kjipe campinghytter så vi satset på å finne noe bedre og dro videre mot Honningsvåg. På veien ut der er det nesten ingenting. Kun kyst og vidde med noen få hus innmellom. Til tider ganske vilt og øde landskap, og svært værhardt.

_MG_4819

På veien ut fant vi altså heller ingenting, og vi prøvde derfor turistinfoen i Honningsvåg når vi kom dit. Der fikk vi nummeret til tre campingplasser. Dessverre hadde ingen av de ledige hytter, så da ble det å satse på hotell. De to Rica-hotellene i selve Honningsvåg hadde ikke noe ledig men sendte oss videre til Rica Hotell Nordkapp som ikke ligger på Nordkapp men i Skipsfjorden 30km før Nordkapp. Dette hotellet har tidligere stått i Lillehammer(!). Det ble bygget til OL på Lillehammer i 1994, i moduler med ett og ett rom. Året etter ble det flyttet hit ut del for del. Snakker om gjenbruk :) Jeg spurte resepsjonen om lademulighet og de var svært imøtekommende og kontaktet en på teknisk for meg som kom og hjalp til. Noen kontakter ute fant vi ikke men etter litt leting fant vi en blå 16A 3-fase innenfor vareleveransedøra bak, som var koblet til en pappkomprimator. Det skulle slettes ikke komprimeres papp på natten, så denne kunne jeg gjerne få bruke. En overgang (som jeg har med) og 10m skjøteledning ut av vinduet så var ladingen i boks takket være meget hyggelig og serviceinnstilt personale. Rommet var dessuten bra og billig så Rica Hotell Nordkapp anbefales definitivt. Men husk overgang fra 3-fase 16A 230V om man vil lade en Tesla her. Kontaktene på rommet kan ikke brukes da de ikke er jordet.

_MG_4821

Deretter bar det inn i restauranten kl. 21:45. Buffeten stengte 22:00 så vi rakk akkurat å lesse opp middagstallerken pluss dessert :)

I morgen har vi altså bare 30km igjen til Nordkapp og det er meldt strålende vær. God timing ;)

Vi ankom hotellet med 141km rekkevidde igjen takket være ladingen i Alta. Vi får ikke ladet helt opp overnatten på bare 16A, men regner med å dra fra hotellet med mellom 85% og 90% fullt batteri. Det bør uansett holde fint til Nordkapp og til neste overnatting som nok blir i området Lakselv-Karasjok et sted. Dagens distanse endte på 414.8km, vi brukte 84.2kWh og fikk et snitt på 203Wh/km. Det høye forbruket skyldes nok til tider mye høyere hastighet enn på tidligere etapper (det er ganske rett vei over vidda…) og dessuten sterk motvind på enkelte strekninger. Vi brukte 445km rekkevidde på å kjøre 414.8km.

Jeg kan forøvrig røpe at neste hovedmål etter Nordkapp ser ut til å bli Lindesnes fyr ;) Dessuten har en meget snill lokfører som heter Roger Amundsen gått med på å bytte en vakt med meg slik at ferien forlenges med 2 dager :) Vi kan derfor holde på helt til dag 26 og er altså bare halvveis i ferien.