Bloggnorge.com // Med elbil til Nordkapp

Med elbil til Nordkapp

Bare enda et Bloggnorge – Gratis blogg-nettsted

Dag 16: Narvik-Elvmøthei (364km)

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet mandag 21. juli , 2014 kl. 15:38

Dagen startet bedagelig siden vi ikke skulle få lagt om til nye bakdekk før 10:30. Vi kom oss av gårde fra den begredelige campinghytta i tide og
var på DekkExpress et kvarter før tiden. Fant en person der som opplyste at dekkene ikke var hentet på flyplassen ennå så det skjedde ikke noe
den første halvtimen. Vi rakk derfor å handle på Rema 1000 før vi fikk en SMS om at dekk og personale var på på plass. Så da bar det rett inn i
hallen for omlegging :)

Jeg så meg rundt og fant en 32A 230V 3-fase kontakt på veggen som jeg fikk benytte til å lade litt mens vi ventet på dekkene. Strømmen på
campingplassen hadde nok vært litt ustabil på natten så ladingen hadde blitt avbrutt før den var ferdig. Vi startet derfor dagen med kun 277km på
tanken men med litt lading på DekkExpress hadde vi 298km når de nye bakdekkene var kommet på bilen.

Deretter bar det mot Fauske. Bratt landskap med mange fjell å se på og MASSE tunneler. Dessuten en fergetur som kostet oss den nette sum av 54
kroner ;)

IMG_2118IMG_2118IMG_2118

Vi fant også en rasteplass der en kort sti førte videre til en gammel husmannsplass som fungerte som museum.

Til Fauske kom vi med 45km rest på rekkeviddemåleren. Bilen ble satt på lading på en av to 22kW ladestasjoner utenfor Rica-hotellet mens vi gikk
på Lai’s Bistro og spiste middag. Et bedre måltid som ble avsluttet med dessert og en Baileys kaffe på Ann-Mari ;) Når vi var ferdige var bilen
ladet til 240km.

Vi bestemte oss for å kjøre over Saltfjellet før vi ga oss for dagen. Vi sjekket dog ut det vi så av hytter og camping på veien men fant
ingenting på nordsiden. Selvsagt ble det stopp ved Polarsirkene for photo-shoot :)

IMG_2128 IMG_2127

På vei ned fra Saltfjellet så vi et skilt inn til Elvmøthei Fjellgård som reklamerte med hytter. Det måtte sjekkes ut. Det viste seg å være et
selvbetjeningskonsept der man plukket med seg nøkler til noen hytter og valgte den man ønsket. Vi tok den største og hang resten av nøklene
tilbake. Deretter var det bare å møte i resepsjonen kl. 21.00 for å betale. Stor, flott og ren hytte for 650 kroner, litt av en kontrast til
dagen før. Stedet lå meget koselig til rett ved elva. Anbefales for den som ferdes på disse trakter! Bilen ble satt på lading på komfyrkontakten,
vi behøvde ikke komfyren da vi alt hadde spist middag og bare grillet noen pølser til kvelds.

IMG_2129 DCIM100MEDIA _MG_4908

I morgen blir det Villmarksveien fra Korgen mot Majavatn.

Dagens distanse endte på 364.1km, vi brukte 70.6kWh og fikk et snitt på 194Wh/km. Antageligvis pga. en god økning i høydemeter og høy hastighet
over Saltfjellet. I ankom Elvmøthei med 109km igjen på måleren, så vi brukte totalt 384km rekkevidde på å kjøre 364.1km.